Do GUGiK przekazane zostały wyniki kontroli w trybie zwykłym, przeprowadzonych w 112 jednostkach przez Wojewódzkich Inspektorów Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego, ujętych w planie kontroli na 2024 r. w tym:
– w 14 urzędach marszałkowskich w województwach: dolnośląskim, kujawsko – pomorskim, lubelskim, łódzkim, małopolskim, mazowieckim, opolskim, podkarpackim, pomorskim, śląskim, świętokrzyskim, warmińsko – mazurskim, wielkopolskim i zachodniopomorskim
– w 96 powiatach/miastach na prawach powiatu
– w 2 gminach realizujących zadania na mocy porozumienia (prowadzenie spraw należących do zakresu zadań i kompetencji starosty)
Ostatnie kontrole, które zostały przedłużone na rok 2025, zakończono wystąpieniami pokontrolnymi z dnia 27 sierpnia 2025 r. i 1 września 2025 r.

Zakres tematyczny kontroli dotyczący powiatowych organów administracji geodezyjnej i kartograficznej zgodnie z metodyką kontroli obejmował:
– jakość danych EGiB jako podstawy do udostępniania danych
– proces cyfryzacji zbiorów zasobu i automatyzacja jego funkcjonowania
– stan wdrożenia układu wysokościowego PL-EVRF2007-NH
– kontrola podejmowanych działań w zakresie gleboznawczej klasyfikacji gruntów
Kontrole priorytetowe realizowane przez Wojewódzkich Inspektorów Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w urzędach marszałkowskich zostały wykonane w szczególności w zakresie dotyczącym planowania prac i aktualizacji bazy danych obiektów topograficznych BDOT10k.
W związku ze stwierdzonymi przez Wojewódzkich Inspektorów Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego uchybieniami i nieprawidłowościami, zostały wydane zalecenia. Dla organów szczebla powiatowego najwięcej wydanych zaleceń dotyczyło jakości danych EGIB, stanu usług danych przestrzennych oraz ustaleń formalno – organizacyjnych. Natomiast dla organów szczebla wojewódzkiego zalecenia dotyczyły przede wszystkim zakresu planowania i aktualizacji BDOT10K, co przedstawiają poniższe wykresy.

