Zmiana zarządzenia w sprawie odwołania i powołania komisji kwalifikacyjnej do spraw uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii

Grafika Zarządzenie GGK

3 września 2025 r. zmieniono zarządzenie w sprawie odwołania i powołania komisji kwalifikacyjnej do spraw uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii.
Zmiana wprowadza obowiązek składania 2 pisemnych oświadczeń przez członków komisji kwalifikacyjnej powołanych do przeprowadzania egzaminu.
• Pierwsze oświadczenie jest oświadczeniem (funkcjonującym w praktyce obecnie) o braku podstaw do wyłączenia od udziału w postępowaniu kwalifikacyjnym.
• Drugie, jest zobowiązaniem do złożenia oświadczenia o braku konfliktu interesów. Niezłożenie oświadczenia stanowi podstawę do odwołania przez Głównego Geodetę Kraju członka komisji z komisji kwalifikacyjnej.

Rozszerzenie to ma na celu uzupełnienie istniejących procedur o rozwiązania formalne, które wzmacniają przejrzystość, bezstronność i obiektywizm w procesie nadawania uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii oraz zapewnienie odpowiednich gwarancji zarówno dla egzaminowanych, jak i dla egzaminatorów.
Społeczeństwo obywatelskie wymaga od państwa nie tylko skutecznego zarządzania, ale również otwartości na dialog m.in. z obywatelami i transparentności działań administracji publicznej. Szczególne znaczenie w procesie nadawania uprawnień zawodowych ma sytuacja konfliktu interesów (w tym konfliktu domniemanego). Zapobieganie takim konfliktom oraz zarządzanie nimi w odpowiedni sposób w przypadku ich wystąpienia ma fundamentalne znaczenie. Jest to niezbędny warunek utrzymania bezstronności sektora publicznego, a także wiarygodności zasad praworządności.